انواع دستگاه سنگ شکن صنعتی

در این مقاله با معرفی جامع انواع سنگ شکن صنعتی و کاربرد آنها با ما همراه شوید.

سنگ شکن هیدروکن

انواع دستگاه سنگ شکن صنعتی

یکی از ثروت‌های طبیعی هر کشوری، مواد معدنی موجود در آن است که متریال‌های اولیه مورد نیاز صنایع دیگر برای ساخت وسایل کاربردی و روزمره زندگی، به وسیله آن‌ها تامین می‌گردد. مواد معدنی که در نزدیکی سطح زمین قرار دارند با کمک روش استخراج روباز و مواد معدنی که در عمق زمین قرار دارند، به وسیله روش استخراج زیرزمینی از دل زمین استخراج می‌شوند. پس از اینکه مواد معدنی از دل زمین خارج شدند، باید عملیات خاصی مانند خردایش توسط انواع دستگاه سنگ شکن صنعتی بر روی آن‌ها انجام گیرد تا آماده استفاده در صنایع دیگر شوند.

 اولین مرحله‌ای که سنگ‌های معدنی پس از استخراج باید آن را طی کنند، قرار گرفتن در خطوط خردایش است. خطوط خردایش از سنگ شکن‌های مختلفی تشکیل شده که وظیفه خرد کردن سنگ‌های معدنی به قطعات ریزتر را بر عهده دارند. سنگ‌ها در مقابل خرد شدن، رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند یکی از آن‌ها پودر شده و دیگری به دلیل سختی بالا، به راحتی کوچک نمی‌شود. با توجه به تفاوت زیاد بین سنگ‌های معدنی، دستگاه سنگ شکن‌ های متنوعی طراحی و به بازار عرضه شدند تا هر کارخانه بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را خریداری نماید.

سنگ شکن های صنعتی به چند دسته تقسیم می شود؟

انواع دستگاه سنگ شکن بسته به محل قرار گیری در خط تولید، به سه دسته سنگ شکن اولیه، سنگ شکن ثانویه و سنگ شکن ثالثیه تقسیم می‌شوند. سنگ شکن‌های اولیه در ابتدای راه خردایش سنگ‌ها جای گرفته و توانایی کوچک کردن انواع سنگ‌ها را دارند مانند سنگ شکن فکی و هیدروکن. پس از کوچک شدن سنگ‌ها توسط سنگ شکن اولیه، وارد مرحله دوم خردایش شده و توسط سنگ شکن‌های ثانویه کوچک‌تر می‌گردند. چنانچه اندازه سنگ‌ها باز هم بزرگ بود، مرحله دیگری در خطوط تولید اضافه می‌شود که اغلب در کارخانجات تولید شن و ماسه از آن استفاده می‌کنند. در سومین مرحله، سنگ‌های خروجی سنگ شکن های ثانویه، وارد ماسه سازها شده و به قطعات بسیار کوچکی تبدیل می‌گردد.

 در ادامه به معرفی چند دستگاه سنگ شکن پرکاربرد در صنایع مختلف می‌پردازیم.

دستگاه سنگ شکن صنعتی کوبیت و ماسه ساز دو طرفه

معرفی انواع سنگ شکن صنعتی

سنگ شکن فکی

در خطوط فرآوری مواد معدنی، اولین سنگ شکنی که قرار می‌گیرد سنگ شکن فکی است. این سنگ شکن توانایی خرد کردن سنگ‌هایی با درجه سختی بالا را داشته و با وجود بدنه بسیار مستحکم، به راحتی نیاز به تعمیر پیدا نمی‌کند. در داخل سنگ شکن فکی، دو فک ثابت و متحرک وجود دارند که سنگ‌ها با قرار گرفتن بین این دو فک و با فشار ناشی از حرکت آن‌ها، به قطعات ریزی تبدیل می‌گردد.

سنگ شکن فکی در ظرفیت‌های متنوعی تولید می‌شود که خطوط تولید بسته به خروجی مورد انتظار، می‌توانند یکی از آن‌ها را خریداری نمایند. ظرفیت هر سنگ شکن نشان می‌دهد که آن دستگاه در هر ساعت توانایی خرد کردن چند تن سنگ را دارد. معمولا جنس بدنه و قطعات این دستگاه سنگ شکن را از فولاد منگنزدار می‌سازند تا مقاومت بالایی در برابر ضربات و سختی سنگ از خود نشان دهند. سنگ شکن فکی در صنعت معدن، ساخت و ساز، متالوژی و مقاوم سازی جاده بسیار پر کاربرد است.

سنگ شکن کوبیت

یکی دیگر از دستگاه های سنگ شکن‌ پر کاربرد صنعتی، سنگ شکن کوبیت است که با نام سنگ شکن ضربه‌ای هم شناخته می‌شود. فرآیند خرد شدن سنگ ها در این دستگاه به کمک ضربات ورودی از سمت چکش‌ها انجام می‌گیرد و به همین دلیل به آن نام سنگ شکن کوبیت را داده‌اند. سنگ‌های کوچک شده توسط سنگ شکن فکی، به سنگ شکن کوبیت ارسال می‌شوند تا اندازه آن‌ها کوچک‌تر شود.

سنگ‌ها پس از ورود به داخل کوبیت، با چکش‌هایی برخورد می‌کنند که این چکش‌ها علاوه بر کوچک‌تر کردن اندازه مواد معدنی، آن‌ها را به سمت سندان دستگاه پرت می‌کنند. در داخل سندان سنگ شکن کوبیت، چکش‌ها و بغل بندهایی نصب شده‌اند که با ورود ضربه به سنگ‌ها، آن‌ها را خرد کرده و این کار را تا زمانی ادامه می‌دهند که سنگ‌ها به اندازه تنظیم شده برسند. سنگ شکن کوبیت به دلیل ظرفیت بالا و توان قابل توجه، محبوبیت زیادی در صنایع مختلف داشته و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ هم به نسبت سایر دستگاه‌های سنگ شکن، پایین‌تر است.

سنگ شکن هیدروکن

سنگ شکن هیدروکن در مرحله اولیه یا ثانویه خطوط تولید استفاده شده و توانایی خرد کردن سنگ‌های بسیار سخت را نیز دارد. عملیات کوچک سازی مواد معدنی در سنگ شکن هیدروکن، توسط بسته شدن فاصله بین منتل و کانکیو صورت گرفته و سیستم روغن کاری خودکار، سبب طولانی شدن عمر قطعات آن شده است. قطعات سنگ شکن هیدروکن از جنس فولاد منگنزی مولیبدن دار ساخته شده و مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع ضربات خواهند داشت.

از جمله ویژگی‌های مثبت سنگ شکن هیدورکن می‌توان به مقاومت و توان بالا، بدنه مستحکم، هزینه نگهداری و تعمیرات مناسب، طول عمر بالای قطعات و سیستم روغن کاری خودکار اشاره کرد.

دیگر ماشین آلات مورد نیاز سنگ شکن صنعتی

در کنار سنگ شکن‌های صنعتی، به تجهیزات دیگری مانند نوار نقاله، سرند، فیدر، خشک کن، ماسه ساز، ماسه شور و … نیاز دارید که هر کدام از آن‌ها وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. به طور مثال نوار نقاله دستگاهی کاربردی برای جابجایی محصولات و سنگ‌های سنگین است که مواد قرار گرفته بر روی تسمه را از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا می‌کنند. در خطوط تولید شن و ماسه، با کمک ماسه شور و خشک کن، سنگ‌های خروجی از سمت ماسه ساز را شسته و گرد و غبار شکل گرفته بر روی آن‌ها را تمیز می‌کنند تا کیفیت مواد خروجی افزایش قابل توجهی پیدا کند.

خرید سنگ شکن صنعتی

نوع دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط تولید، ظرفیت مناسب و هزینه نهایی یک پروژه باید با تکیه بر داده‌های دقیق و تحت نظر مهندسین انجام گیرد تا احتمال بروز خطا کاهش یافته و از هزینه‌های بیش از اندازه جلوگیری نماید. جهت سفارش و خرید سنگ شکن صنعتی با کارشناسان نوین ماسه ساز تماس برقرار نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *