کارخانه شن و ماسه + نحوه راه اندازی

در این مقاله به نحوه راه اندازی کارخانه شن و ماسه و نکات مهمی که قبل و بعد از راه اندازی باید در نظر گرفت را مورد بررسی قرار می دهیم.

کارخانه شن و ماسه  + نحوه راه اندازی

کارخانه شن و ماسه از جمله مهم‌ترین مواد در صنایع ساخت و ساز و راه‌سازی هستند که تقریبا برای تمامی پروژه های عمرانی به شن و ماسه استخراج شده و یا تولید شده در کارخانه شن و ماسه نیاز خواهیم داشت. بخشی از این مواد به صورت طبیعی در طبیعت وجود داشته و بخش اعظم آن در کارخانجات تولید می‌شود. در صورتی که سنگ‌های بزرگ در معرض باران یا باد قرار گیرند، به تیکه‌های کوچک تبدیل شده و حالت اولیه خود را دست می‌دهند، به این تکه‌های کوچک سنگ شن و ماسه می‌گویند. خود شن و ماسه از لحاظ اندازه و ساختار با هم تفاوت‌هایی دارند.

ماسه به سنگ‌ریزه‌های کوچک‌تر از ۴٫۷۵ میلی‌متر و درشت تر از ۰٫۰۷۵ میلی‌متر گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را به صورت طبیعی در سواحل یا رودخانه پیدا کرد. شن هم مانند ماسه در سواحل دریا و رودخانه‌ها پیدا می‌شود و از لحاظ اندازه کوچک‌تر از ۷۵ میلی‌متر و درشت‌تر از ۴٫۷۵ میلی‌متر است. با توجه به این اندازه‌ها می‌توان گفت شن و ماسه از لحاظ ترکیب مواد و محل بوجود آمدن شرایط یکسانی دارند اما اندازه سنگ‌های ماسه ریزتر از شن‌ها است.

مهم‌ترین کاربردهای شن و ماسه

  • تولید بتن: بیش از ۷۵ درصد اجرای تشکیل دهنده محصولات بتنی را شن و ماسه تشکیل می‌دهند.
  • زیرسازی جاده: از شن و ماسه و سایر سنگ‌ریزه‌ها برای مقاوم سازی جاده استفاده می‌کنند و آن‌ها را با ترکیب خاصی در لایه زیرین جاده قرار می‌دهند تا به مقاومت مسیر در برابر وزن ورودی از سمت ماشین‌ها بیافزایند.
  • آسفالت: ۹۰ درصد ذرات آسفالت را شن و ماسه تشکیل داده و تنها ده درصد آن به مواد دیگری مانند قیر اختصاص می‌یابد.
  • تولید آجر: برای تولید آجرهای ماسه آهکی از شن و ماسه کمک می‌گیرند.
  • ساختمان سازی: پی سازی تمامی ساختمان‌های کوچک و بزرگ توسط شن و ماسه انجام می‌گیرد و در ساختمان‌های آجری از شن و ماسه به عنوان ملات استفاده می‌کنند.
  • خاکریز: یکی از کاربردهای مهم شن و ماسه استفاده از آن به عنوان خاکریز است؛ به طور مثال برای ساخت سدهای خاکی از شن و ماسه بهره می‌برند.

این مقاله را از دست ندهید: راه اندازی کارخانه آسفالت

راه اندازی کارخانه شن و ماسه

اگر قصد راه اندازی کارخانه شن و ماسه را دارید باید شرایط مختلفی را مد نظر قرار دهید. تولیدی های شن و ماسه به تجهیزات مختلفی نیاز داشته و باید بتوانید در خط تولید خود انواع مختلفی از سنگ‌شکن‌ها و تجهیزات جانبی را قرار دهید. پرکاربردترین دستگاه‌ها در خطوط تولید شن و ماسه عبارتند از:

  • سنگ شکن فکی: اولین سنگ شکنی که در خطوط فرآوری سنگ‌های معدنی مشاهده می‌شود، سنگ شکن فکی است. این سنگ شکن توانایی خرد کردن انواع سنگ‌ها را داشته و حتی سنگ‌های بسیار سخت را هم به قطعات کوچک تبدیل می‌کند. عملیات خردسازی در داخل این سنگ شکن توسط دو فک ثابت و متحرک انجام می‌گیرد.
  • سنگ شکن ضربه ای: یکی از پرکاربردترین تجهیزات در خطوط تولید شن و ماسه، سنگ شکن ضربه‌ای یا کوبیت است که می‌تواند در هر ساعت مقدار زیادی از سنگ‌های ورودی را به شن و ماسه تبدیل نماید. عملیات خرد سازی سنگ‌ها در داخل این سنگ شکن توسط چکش‌ها صورت می‌گیرد. مواد معدنی از طریق دهانه وارد دستگاه شده و با یک روتور برخورد می‌کنند. بر روی روتور چند ردیف چکش نصب شده است و با وارد کردن ضربه به سنگ‌ها، آن‌ها را به سمت سندان می‌فرستد؛ در داخل سندان هم بغل بندهایی وجود دارند که باعث کوچکتر شدن سنگ‌ها می‌شوند.
  • سنگ شکن مخروطی: برای سنگ‌هایی با درجه سختی بالا از سنگ شکن مخروطی استفاده می‌کنند که به دلیل ظرفیت بالای تولید و طول عمر بالا، محبوبیت زیادی دارد. از سنگ شکن مخروطی در مرحله دوم خط تولید فرآوری سنگ‌های معدنی استفاده می‌کنند.
  • سرند: برای دانه بندی شن و ماسه‌ها از دستگاهی به نام سرند استفاده می‌کنند که با ظرفیت و طبقات مختلف برای خرید موجود است. با کمک سرند می‌توان تمام ناخالصی‌ها را از شن و ماسه جدا کرد و سپس شن و ماسه خالص را بر اساس اندازه ذرات دانه بندی کرد.
کارخانه شن و ماسه
کارخانه شن و ماسه از نمای نزدیک
  • نوار نقاله: نوار نقاله در تمامی کارخانجات مورد استفاده قرار گرفته و وظیفه جابجایی مواد را بر عهده دارد. در داخل کارخانه شن و ماسه از نوار نقاله برای انتقال سنگ‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌کنند که نتیجه آن افزایش سرعت خط تولید و کاهش ریسک خسارات وارده به نیروی انسانی و محصولات است.
  • ماسه ساز: ماسه سازها بر اساس نوع کاربرد و نحوه خرد کردن سنگ‌ها به سه نوع ماسه ساز خرگوشی، ماسه ساز پاکتی و ماسه ساز راک اند راک تقسیم می‌شوند. هر کدام از این ماسه سازها دارای ویژگی‌های منحصربفرد خود هستند. به طور مثال در ماسه ساز راک اند راک، سنگ‌ها بدون چکش و بر اثر برخورد با یکدیگر خرد می‌شوند. اندازه سنگ‌های خروجی ماسه ساز راک اند راک بین ۰ تا ۶ میلی‌متر بوده و هر ساعت می‌تواند بین ۲۵ تا ۳۰ تن شن و ماسه تولید نماید. برای تولید شن و ماسه از سنگ‌هایی که ساختار نرم تر دارند، از ماسه ساز پاکتی کمک می‌گیرند. این ماسه ساز در دو نوع ۴ چکش و ۶ چکش عرضه می‌شود و سنگ‌های خروجی آن اندازه‌ای بین ۰ تا ۸ میلی‌متر دارند.
  • ماسه شور: پس از استخراج سنگ‌های کوچک از دل روخانه‌ها، کمی گرد و غبار و ناخالصی بر روی سنگ‌ها مشاهده می‌شود. برای شستن این گرد و خاک‌ها از دستگاهی به نام ماسه شور استفاده می‌کنند که این دستگاه قادر است تمامی ذرات چسبیده بر روی سنگ‌ها را شست و شو داده و به کیفیت آن بیافزاید. برخی از کارخانجات تولید شن و ماسه از خشک کن برای خشک کردن سنگ‌های خروجی این دستگاه استفاده می‌کنند.
کارخانه شن و ماسه
نمای یک کارخانه شن و ماسه

جهت مشاوره راه اندازی کارخانه شن و ماسه و خرید تجهیزات مورد نیاز خود می‌توانید همین حالا با متخصصین با تجربه ما در نوین ماسه ساز تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی های لازم خدمت شما ارائه گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *