راهنمای جامع نوار نقاله: معرفی نوار نقاله و انواع آن

در این راهنمایی جامع، با معرفی نوار نقاله و انواع آن آشنا خواهیم شد.

نوار نقاله

نوار نقاله چیست

نوار نقاله یکی از تجهیزات کاربردی در فروشگاه‌های مواد غذایی، کارخانجات، معادن و … است که به وسیله یک تسمه مستحکم، مواد مختلف را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کند. اولین نوع نوار نقاله در دهه ۹۰ میلادی و تحت نظر ساندویک تولید شد که جنس تسمه آن از فولاد بود. در سال ۱۹۰۵ تغییراتی بر روی شکل اولیه نوار نقاله تولیدی تحت نظر ساندویک، داده شد و شکل امروزی نوار نقاله‌های انعطاف پذیر بوجود آمد که در معادن برای جابجایی سنگ‌ها از انواع نوار نقاله ها استفاده می‌کردند.

در سال ۱۹۱۳ در کارخانه فورد، خطوط مونتاژ نوار نقاله تحت نظر هنری فورد شروع به کار کردند که از آن به بعد، کارخانجات و معادن مختلف برای جابجایی محصولات خود از نوار نقاله کمک گرفتند.

انواع نوار نقاله

انواع نوار نقاله بسته به جنس لاستیک نوار نقاله، کاربرد و میزان تحمل بار قرار گرفته بر روی آن در چند دسته کلی جای می‌گیرد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • نوار نقاله دستچین: برای دستچین حبوبات در کارخانجات مواد خوراکی از نوعی نوار نقاله به اسم نوار نقاله دستچین استفاده می‌کنند که سرعت حرکت آن و میزان بار به تنظیمات ورودی از سمت اپراتور بستگی خواهد داشت.
  • نوار نقاله پلاستیکی: نوار نقاله پلاستیکی یکی از پرکاربردترین انواع نوار نقاله‌ها است که از دو لایه پلاستیکی و یک لایه تار و پود تشکیل شده است. لایه تار و پودی نوار نقاله پلاستیکی، در قسمت میانی آن قرار گرفته و دو لایه پایین و بالا از جنس پلاستیک هستند که به بالا رفتن استحکام تسمه کمک می‌کنند. عمده کاربرد نوار نقاله پلاستیکی در صنایع سیمان، معادن و فلزات است و به دلیل سه لایه بودن آن، تحمل وزن بسیار بالایی را از خود به نمایش می‌گذارد. در خطوط تولیدی که امکان افتادن محصولات وجود دارد از نوع آجدار نوار نقاله پلاستیکی استفاده می‌کنند.
  • نوار نقاله PVC: به دلیل جنس خاص نوار نقاله PVC از آن در صنایع غذایی و بهداشتی بهره می‌برند. این نوع نوار نقاله، مانند نوار نقاله پلاستیکی در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شود و در خطوط تولیدی که امکان لغزیدن مواد وجود دارد، نوع آجدار آن را نصب می‌کنند.
  • نوار نقاله پارچه‌ای: جنس نوار نقاله پارچه‌ای از الیاف کتان، پلی استر، پارچه و نمد است و کاربرد گسترده‌ای در صنایع غذایی، دارویی، تولیدی‌های شیرینی و … دارد.
  • نوار نقاله مدولار: در خطوط تولیدی که عملیات خاصی بر روی محصولات انجام می‌گیرد، نیاز به نوار نقاله‌ای است که در برابر عوامل بیرونی مقاومت خوبی از خود نشان دهد. در این شرایط از نوار نقاله مدولار استفاده می‌کنند که نسبت به انواع نوار نقاله، مقاومت بالاتری داشته و در مواد غذایی و بهداشتی از آن استفاده می‌کنند. در خطوط تولید مواد غذایی و بهداشتی ممکن است عملیاتی مانند شست و شو یا خشک کردن بر روی آن‌ها انجام شود و با توجه به ویژگی‌ها و جنس خاص تسمه مدولار، از آن در این خطوط تولید کمک خواهند گرفت.
  • نوار نقاله بزرنتی: لایه بیرونی و لایه داخلی نوار نقاله برزنتی، از جنس تسمه برزنتی بوده و لایه میانی تسمه آن هم مقاومت بی‌نظیری در برابر وسایل سنگین خواهد داشت. نوار نقاله برزنتی تحمل زیادی در برابر وزن ورودی از سمت مواد قرار گرفته بر روی تسمه خواهد داشت.
  • نوار نقاله شیبدار: در برخی خطوط تولید لازم است که مواد به جای حرکت بر روی خط مستقیم، از سمت بالا به پایین یا پایین به بالا حرکت کنند. در این شرایط، استفاده ار نوار نقاله شیبدار توصیه می‌شود که بر روی آن یک قفل هم وجود دارد که این قفل، در صورت قطعی برق مانع از ریزش محصولات خواهد شد.
  • نوار نقاله زنجیری: همانطور که از اسم نوار نقاله زنجیری پیدا است، تسمه آن از جنس زنجیره‌های فلز تولید شده و کاربرد زیادی در کارخانجات تولیدی قند و حبوبات دارد.
  • نوار نقاله منحنی شکل: این نوار نقاله قابلیت چرخش تا ۱۸۰ درجه را دارد و برای مکان‌های کوچک انتخابی عالی خواهد بود. نوار نقاله منحنی شکل را می‌توان به راحتی در گوشه و کنار کارخانه جای داد و حتی تولیدی‌های کوچک هم می‌توانند از آن استفاده نمایند.
نوار نقاله
نوار نقاله بهره برداری شده در معدن
نوار نقاله
نوار نقاله بهره برداری شده در کارخانجات غذایی

جهت خرید و اطلاع از قیمت روز نوار نقاله و قطعات آن، می‌توانید درخواست خود را با کارشناسان فروش نوین ماسه ساز در میان گذارید تا راهنمایی های لازم خدمت شما ارائه گردد. تمامی محصولات نوین ماسه ساز دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و با قیمت مناسبی خدمت شما عرضه می‌شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *